8 Ocak 2011 Cumartesi

Gönül Nikahı

İsmail YK bir tarafa ne denk gelirse dinleyen bir kişiyim ben sevgili dostlar. Sağlam bir arabesk kültürüm de var, ama ne biliim işte çok bilinmeyen yabancı grupları da bulup dinlemeyi de çok seviyorum. Yani Gogol bordello dinliyorum bu aralar, ama üstüste dinleyip sıkılınca Müslüm açıyorum filan.

Arabesk kanadında birsürü insanı dinledim, dinliyorum. Eski dönemde yaptıkları müziğe bakıldığında Ferdi Tayfur, Orhan Gencebay ve Müslüm Gürses'in birbirinden çok farklı tatları var. Örneğin şarkıların düzenlemeleri çok farklı birinde. Babaların şarkıları söyleyiş biçimi bile çok başka birbirlerinden. Orhan baba sanki birşey öğretir adama, Ferdi (abi diyelim) ağlar gibi okur, Müslüm babanın ise sesinde "Bıktım ulan yeter aq" diyen bir trip vardır. Bu söylediğim farkları görebilmeniz için size 3 farklı şarkı önereyim:

Orhan Gencebay - Meyhaneci
Ferdi Tayfur - Hoşçakal Leyla
Müslüm Gürses - Gönül Nikahı

Bu üç şarkıdan Gönül Nikahı ile ilgili bişeyler yazmak istemiştim ama babalardan bir girizgah yapayım dedim. Gönül Nikahı benim dinlediğim en iyi arabesk şarkılardan biri. Saydığım diğer iki şarkı da her başladığında, başlamışken sonuna kadar dinlemek isteyeceğiniz tamamlamak isteyeceğiniz şarkılardır.

Gönül Nikahı'nı ben neden çok beğendim? Bir kere tam tipik bir arabesk şarkısı. Girişi, gidişi, sözleri; tam fix bir arabesk şarkı. yoldan geçen bir arabadan anlık olarak duysanız "Ahan'da arabesk dinliyorlar." diyebilirsiniz. Şarkının 3-5 saniyesini duymanız türünün arabesk olduğunu anlamanıza yetecektir. Bunun yanında sözleri "yeter, azap, zulüm, dert, felek, ayrılık acısı, ömür harcadım, ayrılık hasreti ölümden beter" öğelerini içeriyor. Şarkıda şair sevgilisine aşkın günahının olmadığını, öbür tarafta bunun sorulmayacağını, ayrı yaşayamayacaklarını çünkü kendilerinin gönül nikahıyla bağlandıklarını söylüyor. Falan, filan ve de felan.

Bunun yanında yorumlama olarak da Müslüm Gürses'in ses gücü, sesin yükselip alçalması, (müzikle ilgilenenler daha iyi bilir ama oktav atıyor sanırım) şarkıda gelinen yere göre sesinde bir bıkkınlık (şarkının üçüncü kıtası) veya bir sinir hali yükselmesiyle (şarkının ikinci kıtası) ülkedeki en iyi yorumculardan biri olduğunu ve sesinin bahsettiğimiz diğer iki kraldan daha güçlü olduğunu ispatlar bu şarkı. Şu linkten dinleyebilirsiniz. Sözleri de şöyledir:

Her derdi zevk olmuş ağlayanlar var
Dünyanın kavgası susmayanlar var
Hasret içimizde yanar kor olur
Şu bozuk düzeni kurmayanlar var

Sevmeyenin zulmüne sevenin ahı
Sorulmaz mahşerde aşkın günahı
Bizim için değil ayrı yaşamak
Bağlamış ikimizi gönül nikahı

Ne gönül uslanır ne bu dert biter
Yeter artık felek çektiğim yeter
Bir ömür harcadım yari bulmaya
Ayrılık hasreti ölümden beter

Aşka söylenecek hangi söz kaldı
Bu kaçıncı feryat sabrım kalmadı
Doğuştan anlıma yazılan dertsin
Sevmesem katlanmak azap olurdu

Sevmeyenin zulmüne sevenin ahı
Sorulmaz mahşerde aşkın günahı
Bizim için değil ayrı yaşamak
Bağlamış ikimizi gönül nikahı

Ne gönül uslanır ne bu dert biter
Yeter artık felek çektiğim yeter
Bir ömür harcadım yari bulmaya
Ayrılık hasreti ölümden beter

Hiç yorum yok: